onsdag 24 juni 2009

Veterinärbesök

Matte tyckte jag verkade onormalt slö, även om det är varmt ute, och bestämde sig för att jag skulle till veterinären för hälsokontroll. Hon har oroat sig för borrelia eller annat. Hon har ju även försökt göda mig efter sista utställningen då domaren tyckte att jag var mager, men det har inte gått något bra alls. Jag är inte stor i maten och är inte särskilt intresserad av att äta mer än precis det nödvändigaste. Möjligen går det bättre när jag har sällskap men inte ens då lockar maten mig särskilt mycket. Matte försökte med svält under dagtid och stor portion på kvällen, men då såg jag nästan äcklade ut och åt ännu mindre. Nu har hon gått tillbaka till den vanliga lunken med 2 portioner per dag i den storlek jag mäktar med. Jag håller mig stadigt runt 16.3 kg.
I alla fall så for vi alltså till veterinären och träffade Magnus Andersson på Karlskoga Djurklinik. Väldigt trevlig och väldigt kunnig. Han tyckte inte att jag var mager utan väldigt fin, kanske något under medel i vikt, men han tyckte att matte kunde sluta upp med gödningsförsök och låta mig ha min naturliga viktuppgång i sinom tid. Hurra sa jag och matte! Sen undersökte han mig noga och lyssnade på hjärta och lungar, tog blodprov och urinprov (som matte lyckats samla i morse när jag skulle pinka på hennes potatisplantor...) och 20 minuter senare fick vi svaret: Jag har en bakteriell infektion (som han inte kunde säga vart den satt) och ska äta antibiotika i 10 dagar (Vetrimoxin). I övrigt var alla prover bra; njurar, lever, bukspottkörtel mm var u.a. Ingen borrelia misstänktes då han förklarade att det normalt brukar vara förenat med feber och onormal trötthet till den grad att vovven inte vill kliva ur korgen, dessutom kan det bli ledsvullna och hälta. Tydligen får inte hundar samma tecken som människor med en röd ring som växer.
Så nu har jag tagit min första dos antibiotika och sen ska vi se om jag piggnar till. Annars ska jag tillbaka till Magnus. Nu ska jag sova i skuggan!

1 kommentar:

Lone Rimdal sa...

Hej Sixten.
Vad trevligt att det inte är något alvarligt fel på dig =)
Men, när jag hade borrelia/ Ehrlichios visade jag ingen av de symptom som stelhet eller hälta och inte hade jag ont, jag var bara trött ibland och jag hade till tider ingen lust att jaga. Men fram för allt hade jag ingen lust till mat.
Om du fortsätter matvägra, kanske din matte ändå skulle "kräva" av den snälla veterinären, att han tar prov för borrelia.

En av mina valpar fick också borrelia, hans matte fick kräva ett prov, och bingo.

Bra dock att du får medicin nu, kanske det tar allt.

High tass från Lord.