söndag 14 juni 2009

Mentaltest med Barbro Börjesson

Idag var vi på mentaltest vid Naturens hus, Fulltofta. Domare var Barbro Börjesson.
Testet ger information om hundens arbetslust, men också om hundens sätt att hantera sina känslor såsom aggressivitet, rädsla, glädje och stress. Genom att under testet försätta hunden i situationer den aldrig upplevt tidigare kommer känslorna att uppträda spontant och ärligt. Testdomaren ger sedan hundägaren en tolkning av testet samt rådgivning om framtida dressyr eller ändrad vardagshantering. Detta ger hundägaren nyckeln att hantera och nyttja sin hund på absolut bästa sätt!
Testbanans retningssituationer:
Hälsning och lek, lilla bytet, stora bytet, figurskogen, overallen, skramlet, trumgubben, släden, spöken och slutligen skottfasthetsprov.

På bilden ovan ses jag i full galopp efter lilla bytet som var en trasa som drogs i ett zick-zack mönster över vägen. Inte läskigt =)

Här är figurskogen... läbbigt först. Matte kutade iväg som en avlöning och lämnade mig med Cay och Barbro (som tur var). Efter några skall och lite stöttning av Barbro sprang jag fint rakt igenom gubbarna och hittade matte. Andra omgången gick det utan stöttning.

Här är trumgubben, eller P-O. Han var jätteläskig! Han hoppade hit och dit och ömsom bjöd in till lek och ömsom såg hotfull ut och jag skällde på honom. När han till slut tog av sig hatten så släppte rädslan och jag skuttade glatt fram.


Spökena var också läbbiga. 2 stycken som kom från var sitt håll, långsamt, långsamt utan ljud. Jag skällde på dem och till slut stannande de och vände sig om. När de äntligen tog av sig hinkarna från huvudet släppte min rädsla igen. Det var ju bara människor!!



Här får matte ta del av protokollet. Barbro tyckte jag var en fin liten vovve och gav mig gott betyg. Det som jag behöver jobba på just nu är min dådkraft, dvs min förmåga att övervinna min rädsla och det håller matte med om till fullo. Annars var jag rastypisk, bra för min ålder och dessutom tyckte Barbro att jag var väldigt snygg och att jag skulle ställas ut! Matte har idag lärt sig att ordet "vek" i det här sammanhanget innebär klok, lättlärd, mjuk. Se nedan för protokollet, för utökad version kontakta min matte =):
Tillgänglighet: Öppen och tillgänglig
Jaktkamplust: Stor
Social kamplust: Liten
Temperament: Livlig
Försvarslust: Liten
Nervkonstitution: Relativt nervfast
Hårdhet:Något vek
Dådkraft: Minimal
Koncentration: God
Avreaktion: Snabb
Skottfast: Skottfast
En mycket lärorik dag allt som allt.

Inga kommentarer: