torsdag 28 augusti 2008

27 v. ung

Nu tycker matte att jag börjar bli stor. Väger 15 kg och är full av bus! Jag sprider mina leksaker över hela huset, snor alla kartonger jag kommer åt (äggkartonger, mjölkpaket od.yl) bäddar gärna ner ett blött sliskigt köttben i mattes säng när hon inte ser och snor hennes plats i sängen fortare än kvickt när hon går upp på natten. Jag har ju min korg men den är inte alls lika skön. Tyvärr envisas hon med att lyfta ner mig hela tiden....men om jag kommer på morgonen brukar jag få ligga kvar en stund och gulla och det gillar jag! Är väldigt morgontrött....(och väldigt kvällspigg..)Jag drömmer mycket på nätterna med både varg-yl, skall, morr och gnäll. Snarkar tydligen också, men det tror jag inte på...På dagarna "pratar" jag en hel del. Har mycket att säga och är en verbal basset! I skogen är jag kungen! Jag går ofta lös och älskar att springa som en galning i mossan och blåbärsriset, runt runt matte och sen skälla på henne och hoppa på henne. Sen tar min nos över kommandot över mig och då sniffas det. Jag tar en lov och kollar läget och sen återvänder jag till matte och sen iväg igen. Om hon visslar så kommer jag (oftast) på direkten. Börjar bli lite starkare i kroppen nu och då är det lite lättare att ta sig fram. Ibland gömmer matte sig när jag vandrat iväg en bit men då söker jag upp henne och liksom säger "Kom nu då!!! Fåna dig inte, jag vet ju var du är!" Plockar blåbär själv från riset och mumsar i mig. Matte plockar kantareller hela tiden och hade för sig att jag kanske kunde hjälpa henne att spåra upp dem, men slutade upp med den vanföreställningen efter jag ätit upp hennes kantareller.....Nu spårar hon själv =) Fick följa med till skjutbanan häromkvällen och det var skoj. Massa roliga människor som luktade väldigt spännande och som var imponerade av mig och min uppenbarelse. Det var bara en trög en som trodde jag var en drever - pu!! Det small högt från gevären men jag brydde mig inte ett dugg. Tror matte hoppade högst när hon inte alls var beredd på ett skott.....Jag har ju varit med förr jag, nere i skåne när mattes far var i farten på skjutbanan där. Reagerade inte då heller.
Nästa helg ska vi till Skåne och hälsa på. Tror att det blir jakt då, men jag får inet vara med än. Får hålla mig till att spårträna ett tag till. Sen har jag hört rykten om en tur till Jämtland och älgjakt, men jag får väl bara en död klöv då med, fast det är ju skoj det med =)
Nu ska vi snart ut i skogen igen och hoppa i mossan - det är grejer det!

Inga kommentarer: