onsdag 1 februari 2012

Bebbens ätande

Jag har sett på min brors blogg att han gillar att göra listor över allt möjligt och det är kanske ett släktdrag? Jag har fört en matlista över Max ätande sedan 4 januari och kan nu konstatera att jag ammat honom 325 gånger sedan kl 01.00 den 4/1 t.o.m kl 17.00 den 1/2. Han har även fått magdroppar (minifom) 26 gånger sedan 26/1 då han fick magknip. Jag har inte varit duktig nog att ge honom inför varje måltid då jag är ganska glömsk när han skriker efter mat, men jag försöker så gott jag kan. Vi gjorde ett uppehåll under ett dygn men då upplevde jag att han fick lite mer knip igen. Sempers droppar och D-vitamin får han nu varje dag och minfom så ofta jag kommer ihåg.
Utav listan kan man även utläsa ett visst mönster. Om han äter sista gången runt 21.30 så sover han numera ganska ofta fram till 02.00 och behöver sedan inte äta igen förrän runt 05.00-snåret vilket känns helt ok som levande buffé bord.Under dagen går det allt mellan 2-4 timmar mellan målen och hans vanligaste amningstid ligger nu mellan 10-15 min och han tar bara ena bröstet i taget nu jämfört med förut då han ville ha av båda. Det måste betyda att mjölkproduktionen är på topp då han stadigt ökar i vikt och ligger högt på tillväxtkurvan.
Idag ska vi införskaffa en spjälsäng. Max gillar inte vaggan. Vi får känslan av att han inte gillar att ligga så långt ned. Nu ska vi prova med spjälsäng i samma nivå som vår säng så att jag lätt kan nå honom på natten för hans måltider.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Ha ha, så kul! Men det är ju faktsiskt smart att notera mattider mm. Då kan man ju i efterhand avläsa avikelser mm. Imponerad! Visst är det lustigt hur hormonerna tickar igång när bebisen skriker efter mat, Man kan inte fokusera på n å g o t annat! :D Han är så söt lilla Max! KRAM till Er! Längtar till sommaren då vi ses!

EvaLena sa...

jag längtar efter att se Lily och Max tillsammans! Gärna i min trädgård! Morfarmor EvaLena