söndag 23 november 2008

Laxfiske på Vänern

Jag lånar Sixtens blogg för att visa lite från dagens fiske på Vänern. Jag, Rodin och AnnaKarin åkte på fisketur med förhoppning om att fånga båten full med lax! Vädret var lovande med ca -7°. Solen sken från klar himmel och det utlovades 3.5-5 m/s. Båten var laddad med 9 spön - tre var, och vi hängde på våra bästa drag. Plupp i med båten och sen bar det av.

Annakarin tog hand om kaptensrollen med bravur. Efter en liten stund på sjön började vi prata om sjösjuka och 5 minuter efter det blev jag mycket riktigt sjösjuk! Jisses vad dåligt jag mådde, men det gällde att stå ut. När Rodin fått ut alla spön och linor hit och dit så var det liksom inte riktigt läge att bara be om att bli körd till land utan då fick jag sitta och stirra mot land, trycka på akupressurpunkter mot illamående, kyla handlederna, äta torra kex mm för att stå ut. Detta fortsatte tills vi vände och körde mot vågorna istället....dvs ca 2 h.....
På vägen ut fick vi första nappet på ett av min adrag - superdraget- men vi var för långsamma med att uppfatta detta så laxen (tror vi) släppte taget.

Rodin tog över rodret/ratten och Annakarin kunde njuta av sin varma choklad medan jag avundsjukt tittade på, men det var inte läge att svälja ned något ännu...Däremot var solen underbar och vågorna var inte så farliga..än...


Till slut vände vi om efter ha åkt söderut en bra stund. Vi satte av norröver igen och Rodin började knapra på sin pastasallad, återigen avstod jag från intag =)
Mitt i salladen fick vi plötsligt napp igen på mitt superdrag!! Kaos utbröt, matlådan for iväg och vi kastade oss över spöet medan AnnaKarin slängde sig över ratten. Efter mycket om och men - rullen på spöt slutade fungera när jag vevat ett tag så Rodin var tvungen att dra upp fisklinan med baar händerna och hoven - kom firren upp! Tyvärr ingen lax men en gädda på ca 6 kg.



Jag och gäddan. Det var svårt att få till en bild då det gungade så, men den var rejäl! Vi släppte tillbaka den och sen bar det av hemåt. När vi till slut kom i land blåste det nog närmare 8 m/s. Vi hade precis dragit upp båten och åkt när ett par killar ringde Rodin och sa att de fått motorhaveri på sjön. Vi vände således tillbaka med hela ekipaget ch skulle precis lägga i båten igen när vi såg att det ökat till ca 10m/s och det verkade mycket svårt att ta sig ut igen. Killarna fick ringa sjöräddningen istället och när vi ringde upp dem igen lite senare så var sjöräddningen på väg. Vi for hem trötta och nöjda med dagen även utan den minsta lilla lax.

Inga kommentarer: