måndag 17 augusti 2009

Bockpremiären 16 augusti 2009

Inleder med ett foto av Figge; Är detta en muslimsk häst iförd burka?
I vilket fall som helst for vi till skåne igen i helgen. jag lärde känna 2 nya kompisar; Simson (en vissla - stavas det så?) och Arko (en släthårig worsteh). Arko blev kär i mig och lämnade inte min sida på 2 dygn... Han pussade mig, tvättade mig i öronen, försökte ha mig som gosedjur/kudde och busade med mig. För första gången i mitt avlånga liv så tröttnade jag på en annan hund...


Matte och husse skulle dra ut på bockpremiären som innebär att de sitter i ett torn eller liknande och väntar på att en lovlig rådjusbock dyker upp. Nu är det inte tillåtet för mig att vara med utan jag fick stanna hemma med Arko... suck... Här ses Johan (mattes lillebror), Matte, Husse, Anders (också mattes lillebror - hon har 3 st) och sist och minst (viktmässigt i denna skara) Anna (Anders sambo).
Här diskuterades vem som skulle bärga hem bocken och matte retades med Anders. Dock trodde hon inte i sin vildaste fantasi att det skulle bli som hon sa...

Efter ca 15 minuter sköt matte sin första bock. En fin 6 taggare, såg ut som en returbock så det var ju helt rätt. En fullträff och hjärtskott och ned damp bocken mitt i sin kvällsmat i kvällssolen på ängen. Mattes puls skenade och hon började nästan gråta; både av spänning och glädje, men även av att hon faktiskt tagit livet av ett vackert djur. Men så är det att vara jägare och köttätare. Vill man ha en stek så måste den ju tyvärr dö... och det måste ju vara bättre att göra det i frihet än på ett slakteri efter flera timmars skräckslagen transport och sedan elchocker och ibland att flås levande...


Jag blev heltokig när matte kom hem och luktade rådjur och sedan blod efter att den passats. jag fick i alla fall smaka på hjärta och lever och både matte och jag ser framemot höstens jakter under drev med hund.
En massa kramar till Ola och Figge som hjälpte matte efteråt!



1 kommentar:

Maria Brumma-matte sa...

Grattis till en fin bock, det är något alldeles speciellt med första djuret man fäller. Man blir både vild, glad och lite ledsen.