tisdag 3 april 2012

Full rulle

Nu har det verkligen börjat hända massor med Max. han är verkligen en egen person nu och inte bara ett baby-paket. Han kiknar nu av skratt när man skojar med honom och kan skrika rätt ut av glädje - väldigt gällt! =) Det går att bryta honom när han är ledsen genom att skoja med honom och sträcka ut tungan och blåsa så det brummar. Då sträcker han ibland ut tungan själv. Han har 3 favorit-gosedjur i form av en tiger, en nalle och en apa och han härjar vilt med dessa. Jag har sett att han ibland liksom ryser till, men jag vet inte riktigt varför, men jag tror inte att det är för att han fryser då han är ett väldigt varmt barn. Han vänder sig nu snabbt från rygg till mage och även från mage till rygg och kan nu ligga länge på mage och stödja sig på armbågarna medan han utforskar världen. Han blir fruktansvärt frustrerad och arg när han inte kan krypa. Det roligaste han vet just nu är när man håller i honom upprätt så att han får "stå" upp. Då blir han alldeles överlycklig och man känner hur hans hjärta bankar på av upphetsning. Han äter fortfarande minst 10 ggr/dygn, men är duktig till att somna om direkt efter amning och blöjbyte på natten. Han sover helst på sidan nu och vill inte ha för varmt täcke. Det sparkar han genast av! På dagarna håller han igång i ett par timmar, sen är det dags för en powernap på ca 15 min innan han är igång igen. Den längsta sovpausen på dagtid brukar vara i barnvagnen när vi går ut med hundarna i skogen, annars blir det inte så långa sovpauser.  Åka bil går bra när han väl accepterat att han sitter i sitt babyskydd. Han avskyr när jag sätter fast honom i det med säkerhetsbälte, men lugnar sig när bilen startar - tack och lov då jag oftast kör ensam med Max och hundarna. Egentligen avskyr han allt som handlar om att sitta fast eller som är trångt. Detta är en kille som vill ha gott om utrymme =) Undra vart han fått det ifrån (lätt ironisk nu....)?

Inga kommentarer: