torsdag 17 november 2011

Avloppsbrunn på glid

 Idag skulle jag och fadern åka och hämta ett infiltrationspaket med diverse tillbehör (3kammarbrunn/avlopp för den oinvigde). Krävdes 2 släp för att få plats med allt. Jag kom dit först och till en början var det ingen som hade en aning om någon beställning och förstod nada av min lapp med alla rör och böjar mm. Tack och lov dök det upp en kille som hade lite koll. Det visade sig efter en stund att han hade jobbat ihop med farsan på kommun i Svalöv förut och då blev det genast en massa trevligt snack kring detta. Han konstaterade att min käre far inte har samma klocka som vi andra utan hans dygn innehåller 80 timmar....Nå detta ledde till att en viss persons smilband spändes vid igenkännandet =) I vilket fall som helst översatte han min lapp från fadern med alla grejor vi skulle ha till en följesedel som jag sedan fick me dmig till lagret. Där träffade jag på " Bill och Bull" = lagerarbetarna. Oj oj oj....De började med att försöka lasta på 6 m långa rör på mitt biltak istället för att lasta dem i släpvagnen. När vi sedan styrt om detta till som det är tänkt att man gör skulle en av dem lyfta tanken (se bild ovan) med sin truck och lasta den på faderns släp. Tanken åkte upp och trucken framåt i lite, enligt mig, hög hastighet, vilket skapade en viss vobblighet och tanken började svajja ett par meter upp i luften. Plötsligt ramlade tanken av truckens gafflar ocjh med ett ljudligt brak åkte den i backen ett par meter framför motorhuven på faderns bil. Pappa såg lätt blek ut och jag trodde hjärtat skulle stanna när jag såg att tanken började glida av gafflarna. Nu gick ju det hela bra och det roligaste med situationen var nog när killen som körde trucken kom och frågade när allt var lastat och klart om vi var nöjda?!? Ja, väldigt nöjda med att inte fått bilarna krossade....
Till helgen hoppas vi att avloppet ska bli nedgrävt.
 Muren är nu så gott som klar. Ja dvs den ska ju fogas ordentligt och sedan målas i fogarna, men stene är nu i stort sett på plats och den är jättefin! Janis och Lauris har slitit sista dagarna medan Ola och Dinter är iväg och bygger pooldäck åt någon i Klippan. Vi måste ju få in lite stålar!
Plattan klar. I bakgrunden syns en mängd oranga paket. Det är lättbetongsstommen som nu kommit. Hoppas de kan börja med den nästa vecka.

2 kommentarer:

annica sa...

Jag är väldigt glad över att din fars och din bil klarade sig i rena förskräckelsen. Man kan ju undra hur IQ-befriad truckföraren var, när han prövade att lasta de långa rören i din bil. Fniss fniss nu när allt gick bra.

annica sa...

En del kan ju inte läsa,det var ju lika illa att försöka att lasta på taket. kram kram