söndag 28 november 2010

Dagens jakt

Dagens jaktprov blev hastigt inställt då det plötsligt inte fanns någon domare att tillgå. Istället for matte och husse ut med Figge och Filur till Bullstofta för att se om det fanns några djur ute i nysnön. Dagen blev riktigt lyckad och inom 1 h så låg det en udda sextaggare (mattes) och ett bockkid (Olas) och en hare (Figges).

Jag tog plats i torn 126, Ola ställde sig vid södra änden av Stora holmen medan Ingmar och Filur gick in i Boket på samma ställe som när det var drevjakt härom veckan. Filur tog upp en räv och försvann på en lång runda. Under tiden hade jag knappt hunnit sätta mig ned i tornet och ladda min studsare innan det klev ut 5 rådjur på ca 200 m håll mellan Stora holmen och vassen eller vad det nu är på andra sidan åkern mot byn till. 2 av dem tog av söderöver in i vassen medan 3 av dem stod kvar i en klunga. Sakta sakta vände de och gick mot mig tätt tillsammans och jag tänkte att det här blir inget av. Sen delade de upp sig lite fint med bocken i mitten och en get på var sida och vände mot holmen igen. De stod still en bra stund och jag uppskattde avståndet till ca 120 m.( Var och provskjöt bössan igår för säkerhets skull och visste att den gick lagom högt på längre avstånd) . Släppte iväg skottet och bocken tog ett skutt rakt upp innan trion rusade mot holmen. 30 m senare föll bocken och blev liggandes. Perfekt lungträff. Skönt! En udda sextaggare. De två getterna stannade efter ca 100 m och jag hade definitivt skottchans igen, men tyckte att det räckte. Efter det här såg jag ytterligare 2 rådjur inne på holmen och min far rapporterade ett smaldjur inne i Boket.
10 minuter senare small det igen nerifrån Boket. Nu var det min far som sköt en hare. Filur gjorde en fin apportering på denna.15 minuter efter haren lämnat in viskade Ola på radion att det var två rådjur på väg mot honom. De stannade på ca 130 m håll och en stund senare small det och ett bockkid blev liggandes.
Vi bröt efter detta och kunde konstatera att dagen blev riktigt lyckad.


En härlig jaktdag!


1 kommentar:

Eva Lena sa...

Storslam för vinterförrådet och Vackra Vinterbilder!
Hälsar från Sinus att han är Räserfrisk igen o gärna hjälper er med eftersök!