söndag 6 juni 2010

Eftersöksmästerskap Blekinge

Idag var det så dags för eftersöksmästerskap i Blekinge, Bräkne-Hoby. 16 mil enkel resa och strålande sol med +25°. Ekipaget bestod av mig Sixten, matte och Figge. Husse var med som hejar-klack =)
Station 1 var spår i öppenklass modell. Jag öppnade fint och säkert den första biten men sen kom det något färskare och mer levande i min nos och jag övergav spåret, precis som matte befarat att jag skulle göra. Hon tog mig tillbaka och jag gick med på att följa det trista spåret en bit till, men sen var det åter något levande som passerat alldeles nyssens och då kunde jag inte hålla mig. Jag skulle precis starta upp mitt vackra drevskall när jag kände att matte gav mig två korta och snabba ryck i linan för att hejda ljudet =) Hon fick återföra mig igen och efter en massa lovar hit och dit så ledde hon mig i stort sett fram till den äckliga vildsvinsklöven som var full med myror. Jag ville inte veta av den och dessutom blev jag myrbiten i nostryffeln! Matte skrockde lite för sig själv och sa att det var det mest bedrövliga spårarbete jag någonsin åstadkommit. Tur hon tog det med humor och nu slipper jag nog detta igen -hurra! Jag vill ju jaga eller åtminstone gå på skarpa eftersök.
Station 2 var skytte. Nu var det Figges tur och vi hade höga förhoppningar. Tyvärr var informationen undermålig och vi trodde att det gällde att träffa papp-figurerna för att få dem att "bli där", inte mer. Första figuren var ett rådjur som man skulle skjuta 3 skott på inom 20 sek. Andra var en gris-figur som reste sig upp och stod i 4 sek innan den ramlade. 2 skott skulle avlossas. Efteråt fick vi reda på attdet var ett träffområde som gällde och således blev det bara 2 träff av 5. Figge och matte var något irriterade över detta.
Station 3 var teori med ett antal frågor. Det gick ganska bra. 2 fel varav ett var onödigt då matte hade rätt från början men det ändrades i sista sekund. Nåväl, inget att diskutera. Figge kunde sina paragrafer och det var imponerande!
Station 4 var skottplatsundersökning på 3 olika ställen; älgkviga, vildsvinskulting, råbock. Åter väldigt knapphändig information, felaktiga kompassriktningar och egentligen helt felaktig info om hur mycket man fick använda sin hund. 5 min/skottplats var väldigt snålt om tid då man samtidigt skulle hinna göra en skriftlig redogörelse. Dock lärorikt, man hittade inte särskilt mycket alls, men om man hade haft lite mer tid så hade det nog gått bättre.
Station 5 var lydnad. Sixten skötte sig utmärkt. Bl.a. satt stilla på 5 meters håll under 2 skottlossningar utan att röra sig och det var det inte många som klarade av.

Vi åkte hem efter en lång dag med ffa känslan av att vi deltagit i ett hemligt eftersök utan information, men vi hade ändå en trevlig dag. Om det ska anordnas i skåne igen så finns det saker som man kan göra bättre.
Ett förslag är ju ett spåmoment med hund som leder till skottplats, därefter vidare till sårlega med monterat vilt och skytte. Istället för att dela upp det som provmoment utan sammanhang.

Ikväll är vi trötta och imorgon börjar matte på sitt nya jobb!

2 kommentarer:

Eva Lena sa...

Starkt jobbat under tvivelaktigt arrangemang!!?
Figge fixar efter denna upplevelse ett PRAKTarrangemang i SKÅNE såklart; med all information på rätt plats vid rätt tillfälle!!
Britta ,få en bra start på nya jobbet!
Mängder av tankar kramar o lite dotterlängtan!

Britta sa...

Bra mamma att du längtar lite *skratt* KOm nu ner snart o hälsa på. Saknar dig med! kramar!