tisdag 12 oktober 2010

Drevprovsprotokollet

Idag kom protokollet med posten - hurra! 46 p! Inte illa alls!

Temperatur +14°, kuperad löv- och barrskog.
Lämplig rå/hjort-hund
Försedd med pejl.
Drev 1. 60 min, Hjort.
Hunden driver 2 st hjortar i starkt kuperad mark som ses med hunden ½ min efter, ca 50 skall/min.
Drev 2. 33 min, Okänt djur.
Hunden tar upp okänt drevdjur som drivs i 33 min. Kopplas på återgång.
Drev 3. 10 min, Hare.
Hunden tar upp hare som ses vid upptag. Kopplas på vägtappt.
En mycket trevlig hund med ett för rasen mycket bra sök.
Hunden lös totalt 260 min.

Delmoment (poängsätts 6 (utmärkt), 4 (bra), 2(dåligt) 1 (undermåligt):
Sök 6 p (= kan ges när hunden systematískt söker igenom den terräng där föraren går fram eller stannat i. Söket skall vara lagom vidsträckt och i utmärkt kontakt med föraren)
Upptagningsförmåga, arbete på slag 5 p (= ett mellanting mellan 4 och 6 p dvs: kan ges när hundens arbete lett till snabba upptag efter effektivt och metodiskt arbete (6)/kan ges när hunden gör ett bra slagarbete som rsulterar i upptag (4))
Drevsäkerhet 4 p (=kan ges när hunden håller drevdjuret igång i normala repriser. Tappter får förekomma)
Drevsätt 6 p (= kan ges när hunden anpassar drevfarten efter förhållanden och drevdjur; är spårnoga utan förspringningar.
Tapptarbete 4 p (= kan ges hund som löser sina tappter på ett bra sätt)
Skall - hörbarhet 4 p (= kan ges när hundens drevskall med bra hörbarhet tränger igenóm på normalt avstånd och normal väderlek)
Skallmarkering 4 p (= kan ges när hunden skallar normalt med bra nyansering)
Samarbete 4 p (= kan ges då hunden har bra kontakt med föraren vid sök och återkommer självmant efter avslutat drev/tapptarbete, på tillåtet drevdjur, inom rimlig tid)
Lydnad 4 p (=kan ges när hunden kan kallas in från sök eller arbete på slag i närheten av föraren samt kan kopplas på drevlöpan under lugna former)
Jaktduglighet 5 p (= ett mellanting mellan 4 och 6 p dvs: kan ges när hundens jaktduglighet är utmärkt (6p)/ kan ges när hundens jaktduglighet är bra)
S:a egenskapspoäng 46 p

Domarens förslag:
1:a pris hjort, domare Börje Blomgren

Inga kommentarer: