måndag 20 juli 2009

Rådjursträning i koppel

I brist på tillåtelse på att ha hund lös i skogen just nu så försöker matte skärpa upp mitt intresse för rådjuren. Det verkar fungera utmärkt! Varje gång hon sett ett rådjur den sista tiden har hon gjort allt för att även jag ska se dem och sedan har vi rusat efter i full fart så långt det gått. Idag var gräset lite väl högt så hon lyfte upp mig och då såg jag utmärkt! När hon sen satte ner mig var det inte riktigt läge att springa efter men jag försökte i alla fall.
Stod på bakbenen som en jordekorre =)

Med fullt drevskall samtidigt =) Ska bli spännande till hösten när det blir skarpt läge....
Igår var det däremot värre med synen. Matte vaknade kl 02.00 av att jag ville upp i sängen vilket är ovanligt. Hon tog upp mig och jag tryckte mig tätt intill och somnade där. 2 timmar senare vaknade hon av att jag ville ner ur sängen men inte vågade hoppa. Då såg hon att mina ögon var helt igenmurade som om jag gått en boxningsmatch. Telefonsamtal till jourveterinär som var yrvaken och inte hade mycket att säga mer än att återkom kl 8.00. Matte provade med ögonbad men jag pep och skrek. Hon tog ut mig så jag fick kissa och då såg det tydligen läskigt ut med vit hinna över ögonen när jag försökte titta, Däremot lyckades jag spärra upp dem ganska mycket när det passerade en katt och då såg ögonen trots allt ok ut även om det var rött omkring dem. In i huset och vila ett par timmar och sedan såg det lite bättre ut men fortfarande svullet. Efter konsultation med Urban antog vi att eländet berodde på knott-bett, och ett dygn senare är ögonen helt normala igen och jag ser utmärkt igen. Matte tyckte dock att det hela var väldigt läskigt.

Inga kommentarer: