onsdag 18 mars 2009

Rådjur

Igårkväll på kvällspromenaden kom matte och jag rådjuren nära - väldigt nära. De stod knappt 10 m ifrån oss när vi fick syn på dem. Jag blev alldeles stel och när de sen började röra på sig kunde jag inte hålla mig. Jag vrålade ut min besvikelse över att sitta i koppel!!! Men, vi har nu passerat 1 mars sa matte sakligt, och då är det koppel som gäller! Matte är i alla fall 100% säker på bocken vi såg är den samme som brukar komma på besök i trädgården för att äta upp fågelfröna.
Häromdagen blev det i alla fall kattjakt i brist på annat. I trädgården råder inget förbud mot lös hund och det nyttjar jag. Grannens katt hade tagit sig in i trädgården och klättrat upp i vår stora cypress och satt och spanade på mattes småfåglar. Jag släpptes ut för att råda bot på detta. Spårade först katten på fel håll, pinsamt...., men sen fick jag syn på den när den försökte smita bakom ryggen på mig. Full kastrull efter katten och jag hade så när lyckats knipa den i svansen men den hann över staketet. sen sprang vi på var sin sida om staketet en bra bit innan den fegisen sprang hem. Inte för att matte önskade livet ur katten men hon var väldigt nöjd med att få bort den från fågelbordet.
Nu sitter jag och önskar hit Sinus o Pompe. Har hört att de kanske kommer på fredag med lite tur! Matte o Husse ska till Stockholm på konsert och hälsa på Mats o Åsa och då är det meningen att "mormor" och KentAgent ska passa mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja VI KOMMER!!!! Då ska du få se på jaktvilja!! Jag längtar efter dina öronlappar morrar Pompe o Sinus vill springa,springa,springa.....!